PENERAPAN PROBLEM BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN MAHASISWA DALAM MATA KULIAH PRAKTIK MEKANIKA TANAH
Keywords:
Learning, Problem Based Learning, Soil Mechanics Practice, Building Engineering Education, Learning Effectiveness.Abstract
This article discusses the implementation of Problem Based Learning (PBL) in the Soil Mechanics practical course for students of the Building Engineering Education Program (PTB) at Universitas Negeri Jakarta. PBL is considered an effective learning model in developing critical thinking skills, problem-solving abilities, and the application of knowledge in real-world contexts. A quantitative descriptive research method was employed using a questionnaire to evaluate students' understanding of soil mechanics material. The analysis results indicate that the majority of students rated their understanding as lacking or very lacking. Therefore, PBL is proposed as a solution to enhance learning effectiveness. The concrete steps of PBL in soil mechanics practice are also outlined in this article, along with its potential implications for student learning experiences.
References
Anggraini, N., Arifin, Z., Amizera, S., & Destiansari, E. (2022). Penerapan Pembelajaran blended project based learning untuk Meningkatkan problem solving skill Mahasiswa pada mata Kuliah Ekologi Tanah. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(3), 3952-3958. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i3.2768
Budiningsih, D. N. (2022). Penerapan lesson study berbasis problem-based learning untuk meningkatkan keaktifan belajar mahasiswa. Jurnal Santiaji Pendidikan (JSP), 12(1), 15-20. https://doi.org/10.36733/jsp.v12i1.3579
ELVARITA, A., Iriani, T., & Handoyo, S. S. (2020). Pengembangan bahan ajar mekanika tanah berbasis E-modul pada program studi pendidikan teknik bangunan, universitas negeri Jakarta. Jurnal PenSil, 9(1), 1-7. https://doi.org/10.21009/jpensil.v9i1.11987
Fauzi, M. A., & Febriyanto, M. A. (2021). Studi Literatur Terkait Pengaruh Problem Based Learning (PBL) Dengan Keterampilan Berpikir Kritis. Jurnal Kependidikan Betara, 2(1), 51-57.
Januariyansah, S., Gunawan, S., Rohmantoro, D., & Atika, L. (2020). Pengaruh Problem Based-Learning dalam Pembelajaran Kejuruan: Sebuah Meta Analisis. JMEL: Journal of Mechanical Engineering Learning, 9(2).
Kusumawati, I. T., Soebagyo, J., & Nuriadin, I. (2022). Studi Kepustakaan Kemampuan Berpikir Kritis Dengan Penerapan Model PBL Pada Pendekatan Teori Konstruktivisme. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 5(1), 13-18.
Lidyasari, A. T. (2016). Membangun karakter mahasiswa yang bertanggung jawab melalui Problem Based Learning (PBL). In Prosiding Seminar Nasional Meneguhkan Peran Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat dalam Memuliakan Martabat Manusia (pp. 190-199).
Manurung, A., & Marini, A. (2023). Penerapan problem based learning dalam upaya mengembangkan kemampuan berpikir kreatif mahasiswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 10(1), 142-154. https://doi.org/10.38048/jipcb.v10i1.967
Misidawati, D. N., & Sundari, P. (2021). Penerapan model PBL dalam Matakuliah Teori Pengambilan Keputusan untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 922-928. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1290
Muhson, A. (2010). Peningkatan minat belajar Dan pemahaman mahasiswa melalui penerapan problem-based learning. Jurnal Kependidikan Penelitian Inovasi Pembelajaran, 39(2). https://doi.org/10.21831/jk.v39i2.212
Mukharomah, E., Hidayat, S., Handaiyani, S., & Kartika, A. (2021). Pengaruh penerapan model pembelajaran problem based learning (Pbl) terhadap kemampuan kognitif mahasiswa pada mata kuliah pengetahuan lingkungan. BIOSFER : Jurnal Biologi dan Pendidikan Biologi, 6(1). https://doi.org/10.23969/biosfer.v6i1.3973
Nurhayati, N., Angraeni, L., & Wahyudi, W. (2019). Pengaruh model problem based learning, kemampuan berpikir kritis terhadap kemampuan berpikir tingkat tinggi. EDUSAINS, 11(1), 12-20. https://doi.org/10.15408/es.v11i1.7464
Rahma Dhani, A., & Rahayu, G. (2022). Penerapan model Pembelajaran problem based learning (PBL) dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Mahasiswa. Science and Education Journal (SICEDU), 1(2), 414-420. https://doi.org/10.31004/sicedu.v1i2.60
Rizaldi, N. I., & Putri, A. S. (2021). Apakah model pembelajaran problem-based learning efektif diterapkan pada pendidikan kejuruan Abad 21? INTEGRATED (Journal of Information Technology and Vocational Education), 3(1), 1-18. https://doi.org/10.17509/integrated.v3i1.32735
Saputri, M. A. (2020). Penerapan model pembelajaran problem based learning untuk meningkatkan kemampuan berfikir kritis siswa kelas V sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 2(1), 92-98. https://doi.org/10.31004/jpdk.v1i2.602
Satwika, Y. W., Laksmiwati, H., & Khoirunnisa, R. N. (2018). Penerapan model problem based learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Mahasiswa. Jurnal Pendidikan (Teori dan Praktik), 3(1), 7. https://doi.org/10.26740/jp.v3n1.p7-12
Siregar, S., Sitompul, H., Wijaya, K., & Solahuddin, A. A. (2019). PENINGKATAN MINAT DAN HASIL BELAJAR PRAKTIK KERJA BATU DAN BETON DENGAN PENERAPAN PROBLEM-BASED LEARNING. Jurnal Educational Building, 5(01), 32-37.
Suhendar, U., & Ekayanti, A. (2018). Problem based learning sebagai upaya peningkatan pemahaman konsep mahasiswa. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 6(1), 15-19. https://doi.org/10.24269/dpp.v6i1.815
Susdarwati. (2021). Analisis Pembelajaran Berbasis problem based learning (PBL) Terhadap Kemampuan Kritis Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Modern, 6(03), 141-153. https://doi.org/10.37471/jpm.v6i03.266
Wajdi, B. (2018). Penerapan model Pembelajaran problem based learning (PBL) Menggunakan media power point Pada Pembelajaran Fisika. Kappa Journal, 2(1), 9. https://doi.org/10.29408/kpj.v2i1.762