INDOKTRINASI PENDIDIKAN PADA MASA ORDE LAMA: MENANAMKAN NILAI PANCASILA DAN MANIPOL/USDEK
Keywords:
Education, Curriculum, IndoctrinationAbstract
Indoctrination is a term that refers to the act of instilling certain doctrines or beliefs into the mind of a person or group. During the old order in Indonesia, indoctrination was carried out in all fields including education which was specifically used to instill values and beliefs in the country's philosophy, namely Pancasila. In emphasizing indoctrination, the education system specifically followed the decree issued by the president regarding the cultivation of Pancasila values. This can be seen with the birth of civic education subjects as a support, even the education system in the colonial era was also replaced in order to achieve a social life that fully loves the country.
References
Afriansyah, A. (2021). Pancasila, Pendidikan dan Indoktrinasi. Koran Sindo. https://nasional.sindonews.com/read/335992/18/pancasila-pendidikan-dan-indoktrinasi-1613390533
Andriyani, D. (2023). Indoktrinasi Pendidikan pada Masa Orde Lama. Kumparan. https://kumparan.com/dyna-andriyani/indoktrinasi-pendidikan-pada-masa-orde-lama-207XrvYjFaN
Asri, M. (2017). Dinamika Kurikulum Di Indonesia. Modelling: Jurnal Program Studi PGMI, 4(2), 192–202.
Ekajati, E. S., Tiarsyah, I., Saputra, Sobana, H., & Eman, S. (1998). Sejarah pendidikan daerah Jawa Barat. Depdikbud. http://pustaka.kebudayaan.kemdikbud.go.id/index.ph.
Fadli, M. R., & Kumalasari, D. (2016). Sistem Pendidikan Indonesia Pada Masa Orde Lama ( Periode 1945-1966 ) Pendahuluan Sistem Pendidikan Indonesia Masa Orde Lama. Agastya, 9, 157–171.
Gunawan, A. H. (1986). Kebijakan kebijakan pendidikan di Indonesia (I). Bina Aksara.
H.A.R, T. (2003). Kekuasaan dan pendidikan: suatu tinjauan dari perspektif studi kultural. Magelang.
Hartono, Y. (2016). PENDIDIKAN DAN KEBIJAKAN POLITIK (KAJIAN REFORMASI PENDIDIKAN DI INDONESIA MASA ORDE LAMA HINGGA REFORMASI) Yudi. AGASTYA, 6(1), 35–45.
Hartono, Y. (2017). Model Pembelajaran Nilai-Nilai Karakter Bangsa Di Indonesia Dari Masa Ke Masa. Agastya: Jurnal Sejarah Dan Pembelajarannya, 7(01), 34–48. https://doi.org/10.25273/ajsp.v7i01.1059
Kartodirjo, S. (1992). Pendekatan Ilmu Sosial dalam metodologi sejarah (S. Pusposaputro (ed.)). Gramedia Pustaka.
Kurnia, H., & Hudaidah, H. (2021). Kebijakan Pemerintah Terhadap Kondisi Pendidikan di Indonesia Pada Masa Orde Lama (Periode 1945 – 1966). Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 839–846. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/448
Lingga, W. (2017). NASAKOM SEBAGAI IDEOLOGI NEGARA TAHUN 1959-1965,. Journal Pendidikan Sejarah, 5(3).
Palupi, S. (2018). Dinamika Kurikulum Pendidikan Di Indonesia Pada Tahun 1945-1965. Risalah, 5(5), 525–536.
Rozak, A. (2022). Pengertian Indoktrinasi Politik, Ciri, dan Contohnya. DosenPpkn.Com. https://dosenppkn.com/pengertian-indoktrinasi-politik/
Suriansyah, A. (2011). Landasan Pendidkan. In J. Dalle & Z. Jamalie (Eds.), Comdes. Comdes. http://idr.uin-antasari.ac.id/6633/1/Buku Landasan Pendidikan.pdf
Thabroni, G. (2022). Metode Penelitian Deskriptif Kualitatif (Konsep & Contoh). Serupa.Id. https://serupa.id/metode-penelitian-deskriptif-kualitatif-konsep-contoh/
Umasih. (2017). Memahami Pengembangan Kurikulum Sejarah Pada Masa Orde Baru. In sejarah.upi.edu. http://sejarah.upi.edu/artikel/dosen/memahami-pengembangan-kurikulum-sejarah-pada-masa-orde-baru/
Wadirman, D. (1996). Lima puluh tahun perkembangan pendidikan indonesia. Depdikbud.
Downloads
Published
Versions
- 2023-12-31 (2)
- 2023-12-13 (1)