PENGGUNAAN GAYA BAHASA OLEH PEMBAWA ACARA PADA TAYANGAN PODCAST DEPAN PINTU SERTA RELEVANSI PADA PEMBELAJARAN KEBAHASAAN BAHASA INDONESIA

Authors

  • Wiwit Ramadhani Institut Agama Islam Sultan Muhammad Syafiuddin Sambas
  • Astaman Astaman Institut Agama Islam Sultan Muhammad Syafiuddin Sambas
  • Effiyadi Effiyadi Institut Agama Islam Sultan Muhammad Syafiuddin Sambas

Abstract

This research aims to describe the use of the presenter's language style on the Pintu Pintu Podcast broadcast, to describe the relevance of the host's language style on the Tepi Pintu Podcast broadcast on language learning. This research uses a qualitative approach and descriptive research type. Data collection techniques use listening, note-taking and documentation techniques. The data analysis techniques used are documenting, listening, transcribing, identifying, describing and concluding. The results of the research show that the use of the presenter's language style in the Front Door Podcast Show, namely the 12 videos studied. The types of language styles studied in the Doorstep Podcast are comparison and contrast styles of language. Types of comparative language styles include similes, personification and depersonification. The parable contains 1 utterance, personification 3 utterances and depersonification 1 utterance. The conflicting language style contains irony and satire. There is 1 story in irony and 24 stories in satire. The most common satirical style of language. The amount of data found was 30 utterances.The relevance to language learning is that it can be used as Indonesian language teaching material for class IX SMP Semester 1 with KD 3.6, namely examining the structure and linguistic aspects of short stories that are read or heard. This research can be used as reference material in learning Indonesian on short story material for learning language styles because this research examines comparative language styles and conflicting language styles.

References

Chaer, Abdul. 2012. Linguistik Umum. Yogyakarta: Rineka Cipta.

Dardjo, Widjojo S. 2003. Psikolinguistik Pengantar Pemahaman Bahasa Manusia. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Fadilah, Efi, dkk. 2017. “Podcast sebagai Alternatif Distribusi Konten Audio,” Jurnal Kajian Jurnalisme, Volume I, Nomor 1.

Ganie, Noor Tajuddin. 2015. Buku Induk Bahasa Indonesia Pantun, Puisi, Syair, Gurindam, dan Majas. Yogyakarta: Araska.

Hariyanti, Ari. 2020. “Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Prosedur dengan Menggunakan Model Problem-based learning (PBL) pada Kelas X DPIB 1 di SMK Negeri 2 Ciamis,” dalam Jurnal Diksatrasia, Volume. 4, No. 1, Januari.

Keraf, Gorys. 2007. Diksi dan Gaya Bahasa. Jakarta: Gramedia.

________.2010. Diksi dan Gaya Bahasa. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

________. 2012. Argumentasi dan Narasi. Jakarta: Gramedia.

Pradopo, Rachmat Djoko. 2012. Beberapa Teori Sastra, Metode Kritik dan Penerapannya. Yogyakarta: Gajah Mada.

Prihastuti, dkk. 2017. “Majas dalam Anak Ini Mau Mengencingi Jakarta dan Kelayakannya Sebagai Bahan Ajar,” dalam Jurnal Kata Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya, Vol. 5, No. 4.

Priyatni. 2012. Membaca Sastra dengan Ancangan Literasi Kritis. Jakarta: Bumi Aksara.

Riana, Arnawa, I, Gede, dkk. 2016. “Analisis Rencana Pelaksanaan pembelajaran (RPP) Untuk Implementasi Kurikulum 2013 di SD Negeri 3 Banjar Jawa Kecamatan Buleleng Tahun Pelajaran 2025/2016”, dalam Jurnal Edutech Undiksha, Vol. 4, No. 1, Maret.

Suharianto. 2009. Menuju Pembelajaran Sastra yang Apresiatif. Semarang: Bandungan Institute.

Tarigan, Guntur Henry. 2009. Prinsip-Prinsip Dasar Sastra. Bandung: Angkasa.

¬___________________. 2021. Pengajaran Gaya Bahasa. Bandung : Angkasa.

Wicaksono, Arif, dkk. 2014. “Novel Negeri 5 Menara Karya Ahmad Fuadi Sebagai Bahan Ajar Pilihan Sastra Indonesia di SMA”, dalam Jurnal Sastra Indonesia, Vol. 3, No.1, Juni.

Widiasworo, Erwin. 2018. Strategi pembelajaran edutainment berbasis karakter. Yogyakarta, Indonesia: Ar-Ruzz Media.

Yanti, Gusti Prima, dkk. 2016. Bahasa Indonesia Konsep Dasar dan Penerapan Nata Kuliah Pengembangan Kepribadian di Perguruan Tinggi. Jakarta: Grasindo, 2016.

Yusuf. 2021. “Relevansi Kaidah Fiqrhiyyah Sadd al-Dzari’ah dalam Penegakan Hukum Islam di Era Modern,” dalam Jurnal Ilmu Hukum Vol. 8

Sumber: Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidkan.http://biologi.fkip.uns.ac.id/wp-content/uploads/2013/08/PP-2005-19-SNP. pdf, diakses pada tanggal 3 Juli pukul 11.15 Wib

Downloads

Published

2024-10-23

Issue

Section

Articles