HIKMAT SEBAGAI FONDASI PENDIDIKAN KRISTIANI: MEREFLEKSI 1 RAJA-RAJA 3:1-15
Keywords:
Solomon's Wisdom, 1 Kings 3:1-15Abstract
This research aims to examine the concept of wisdom in the context of Christian education using the narrative of wisdom bestowed upon King Solomon in 1 Kings 3:1-15 as a starting point. The study integrates an exegesis of the Biblical text, analysis of Christian literature, and an educational approach to grasp the profound meaning of wisdom and how it can serve as a crucial foundation in Christian education. The findings of this research indicate that wisdom, as reflected in the story of Solomon, encompasses not only wisdom or knowledge, but also includes moral, ethical, and spiritual aspects. Wisdom in Christian education goes beyond acquiring knowledge; it also involves the formation of strong character and spirituality. This research also highlights the importance of integrating the teachings of wisdom into the Christian education curriculum, providing guidance for teachers to develop teaching strategies that emphasize the values of wisdom, and exploring the potential for personal development within the context of Christian education. Therefore, this research contributes to a deeper understanding of the role of wisdom as the foundation of Christian education, offering both theoretical and practical foundations for the development of a holistic Christian education based on the wisdom values of the Bible.
References
Arifianto, Y. A. (2020). Pentingnya Pendidikan Kristen Dalam Membangun Kerohanian Keluarga Di Masa Pandemi Covid-19. REGULA FIDEI: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 5(2), 94-106.
Bilo, D. T. (2020). Korelasi Landasan Teologis Dan Filosofis Dalam Pengembangan Prinsip Dan Praksis Pendidikan Agama Kristen. Phronesis: Jurnal Teologi dan Misi, 3(1), 1-23.
Hardiyanto, G. (2021). Pentingnya Hikmat Dalam Menghadapi Keadaan Yang Serba Sulit: Refleksi Surat Yakobus. Teokristi: Jurnal Teologi Kontekstual dan Pelayanan Kristiani, 1(2), 136-152.
Laia, O. (2020). Model Pemuridan Yang Relevan Untuk Pelayanan Pendidikan Kristen. The New Perspective in Theology and Religious Studies, 1(1), 35-54.
Lase, E. K., & Purba, F. J. (2020). Alkitab Sebagai Sumber Pengetahuan Sejati Dalam Pendidikan Kristen Di Sekolah Kristen: Sebuah Kajian Epistemologi. Jurnal Abdiel: Khazanah Pemikiran Teologi, Pendidikan Agama Kristen dan Musik Gereja, 4(2), 149-166.
Mawikere, M. C. S. (2020). RESENSI: FONDASI PENDIDIKAN KRISTEN; SUATU PENGANTAR DALAM PERSPEKTIF INJILI. EDULEAD: Journal of Christian Education and Leadership, 1(1), 108-113.
Panggabean, J. Z. Z. (2018). Pendekatan Praksis-Teologis Dalam Fondasi Pendidikan Kristiani. KURIOS (Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen), 4(2), 167-181.
Panjaitan, T. P. T., Meliala, S. K., Sianturi, J., & Nazara, F. (2021). Mengimpelementasikan Karakteristik Kepemimpinan Salomo Pada Masa Kini: Eksposisi 2 Tawarikh 1: 1-13. HAGGADAH: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen, 2(2), 133-147.
Purdaryanto, S. (2021). Landasan Historis Pendidikan Kristen Dan Relevansinya Dalam Pendidikan Kristen Masa Kini. SESAWI: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen, 2(2), 86-99.
Siahaan, H. E. R. (2016). Hikmat Sebagai Implikasi Pendidikan Kristiani: Refleksi 1 Raja-Raja 3: 1-15. DUNAMIS: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristiani, 1(1), 15-30.
Siahaan, H. E. R. Hikmat Sebagai Implikasi Pendidikan Kristiani Dalam Keluarga: Refleksi 1 Raja-Raja 3: 1-15. DUNAMIS (Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristiani) Vol 1, no. 1 (2016): 1530.
Tung, K. Y. (2021). Filsafat Pendidikan Kristen: Meletakkan Fondasi Dan Filosofi Pendidikan Kristen Di Tengah Tantangan Filsafat Dunia. PBMR ANDI.
Walean, J. (2021). Paralelisme Hikmat dengan Pendidikan Kristen dalam Amsal 3: 1-4. Jurnal Salvation, 2(1), 19-28.
Zaluchu, S. E. (2019). Pola Hermenetik Sastra Hikmat Orang Ibrani. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili dan Pembinaan Warga Jemaat, 3(1), 21-29.