ANALISIS FAKTOR PEMBULLYAN VERBAL DI LINGKUNGAN SEKOLAH TERHADAP ETIKA BERKOMUNIKASI DAN SOLUSI PENDIDIKAN ISLAM
Abstract
This study aims to analyze the factors causing verbal bullying at SMPN X in Jakarta and their effects, as well as to examine solutions and the role of Islamic education in addressing verbal bullying cases at SMPN X in Jakarta. This research employs a mixed-method approach, with data collected through in-depth interviews with religion teachers and school counselors, as well as questionnaires completed by students. The collected data is then analyzed comprehensively to identify patterns, themes, and relevant factors. The findings reveal three main factors contributing to verbal bullying: peer influence, family background, and social media. However, these three factors do not significantly affect students' communication ethics.
References
Abdussamad, H. Z., & Sik, M. S. (2021). Metode penelitian kualitatif. CV. Syakir Media Press.
Afriani, E., & Afrinaldi, A. (2023). DAMPAK BULLYING VERBAL TERHADAP PERILAKU SISWA DI SMA NEGERI 3 PAYAKUMBUH. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, dan Sosial Humaniora, 1(1), 72-82.
Adriyanti, F. S., Herlianto, G. D., & Aulia, N. T. (2023). Pandangan Mahasiswa Terhadap Bullying di Sekolah dan Kaitannya dalam Perspektif Islam. Religion: Jurnal Agama, Sosial, dan Budaya, 2(1), 34-54.
Fadhillah, U. N., & Alfurqan, A. (2024). Peran Guru PAI dalam Mencegah Perundungan di SD Pembangunan Laboratorium UNP. PENSA, 6(2), 27-35.
Fauzi, A., & Muttaqin, A. I. (2024). STRATEGI GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MENCEGAH PERILAKU VERBAL BULLYING. MUMTAZ: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(2), 077-089.
Kartika, N. P., & Astutik, A. P. (2024). Strategi Sekolah Islam dalam Mencegah Perilaku Bullying. Jurnal PAI Raden Fatah, 6(1), 406-414.
Maulany, L. E., Rasimin, R., & Yusra, A. (2022). Dampak Perundungan (Bullying) Verbal terhadap Empati Korban pada Siswa SMPN 7 Muaro Jambi. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 12(1), 195-201.
Muhopilah, P., & Tentama, F. (2019). Faktor-faktor yang mempengaruhi perilaku bullying. Jurnal Psikologi Terapan Dan Pendidikan, 1(2), 99.
Muslimah, M. (2017). Etika Komunikasi dalam Persfektif Islam. Sosial Budaya, 13(2), 115-125.
Novita, D. I. (2022). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menanggulangi Tindakan Bullying Di SMAN 13 Pekanbaru (Doctoral dissertation, Universitas Islam Riau).
Patmawati, T. (2024). PROBLEM DAN SOLUSI BULLYING PERSPEKTIF PENDIDIKAN ISLAM. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(2), 4741-4745.
Rahmat, R., & Nurhidayati, T. (2024). Pendekatan Social Emotional dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam untuk Meminimalisir Bullying di Sekolah. Intelektual: Jurnal Pendidikan dan Studi Keislaman, 14(1), 30-43.
Sapitri, W. A. (2020). Cegah dan stop bullying sejak dini. Spasi Media.
Sari, S. K. (2020). Bullying Dan Solusinya Dalam Al-Qur’an.
Sholeh, M. I. (2023). Implementasi Nilai-Nilai Keislaman Dalam Program Anti-Bullying Di Lembaga Pendidikan Islam. Al Manar, 1(2), 62-85.
Sofyan, F. A., Wulandari, C. A., Liza, L. L., Purnama, L., Wulandari, R., & Maharani, N. (2022). Bentuk Bullying Dan Cara Mengatasi Masalah Bullying Di Sekolah Dasar. Jurnal Multidisipliner Kapalamada, 1(04), 496-504.
Sugiono, S. (2013). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan r & d. Bandung: alfabeta, 346.
Yulaiyah, R. (2022). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menanggulangi Perilaku Bullying di Sekolah. Berkala Ilmiah Pendidikan, 2(2), 105-113.
Zakiyah, N. (2012). Hakikat, Tujuan Dan Fungsi Pendidikan Islam Di Era Modern. As-Salam: Jurnal Studi Hukum Islam & Pendidikan, 1(1), 105-123.