LITERASI DIGITAL SEBAGAI UPAYA PENYEBARAN HOAX

Authors

  • Ajeng Cahya Lestari FAKULTAS PSIKOLOGI, UNIVERSITAS BHAYANGKARA JAKARTA RAYA, BEKASI
  • Alyaa Mahira, Annisa Khurrotul Luthfil Aini, Chyntia Martini, Nadia Karin, Rijal Abdillah FAKULTAS PSIKOLOGI, UNIVERSITAS BHAYANGKARA JAKARTA RAYA, BEKASI

Abstract

The spread of hoaxes in the digital era is a serious challenge that affects society, especially students as active users of social media. This study aims to improve the digital literacy of Bhayangkara University students in Greater Jakarta to prevent the negative impact of hoaxes. This social intervention program uses a psychoeducational method that includes counseling, interactive discussions, and evaluation using a questionnaire. The results showed that good digital literacy can help students recognize false information, verify the truth of information, and reduce the spread of hoaxes. This intervention has a positive impact on changing maladaptive behavior into adaptive. This study recommends a sustainable and more interactive digital literacy program to expand its positive impact in the community. 

References

Afriza, A. F., Chambar, F. H., Aryanti, N. D., & Bella, S. (2024). Jurnal analis. 3(2), 195–205.

Amelia, S. (2024). MODEL MOTIVASI INTRINSIK DAN KOMITMEN.

Amrullah, M. K., & Muin, M. F. (2023). Motivasi Ektrinsik pada Siswa Smp IT Insan Mulia Batanghari. Qualitative Research in Educational Psychology, 1(01), 33.

Annisa Anastasia Salsabila, Dinie Anggraeni Dewi, & Rizky Saeful Hayat. (2024a). Pentingnya Literasi di Era Digital dalam Menghadapi Hoaks di Media Sosial. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 3(1), 45–54. https://doi.org/10.58192/insdun.v3i1.1775

Annisa Anastasia Salsabila, Dinie Anggraeni Dewi, & Rizky Saeful Hayat. (2024b). Pentingnya Literasi di Era Digital dalam Menghadapi Hoaks di Media Sosial. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 3(1), 45–54. https://doi.org/10.58192/insdun.v3i1.1775

Annisa, W. N., Agustina, C. W., & Puspitasari, Wahyuningtyas, D. (2021). Peran Literasi Digital untuk Mencegah Penyebaran Hoaks bagi Masyarakat Indonesia. Journal of Education and Technology, 1(2), 113–118.

Astuti, Y., & Padang, A. (2022). PENERAPAN METODE DISKUSI KELOMPOK KECIL UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN. 2(02), 49–70.

Bhakti, C. (2020). Konsep Psikoedukasi Berbasis Blended Learning bagi Remaja di.

Cahya, N., Ningsih, W., & Lestari, A. (2023). No Title. 3(8), 703–706.

Ewaldus Rico Oktavian, F. S. (2024). PERAN LITERASI DIGITAL REMAJA DALAM MENGHADAPI PENYEBARAN BERITA HOAKS. 3(1).

Fahrizal Asmy, M., & Rizal, M. (2022). the Transtheoretical Model (Ttm) Dalam Kaunseling Pemulihan Dadah Menurut Perspektif Islam. Al-Takamul Al-Ma’Rifi, 5(2), 26–37.

Handayaningsih, A. C. R., Fauziati, E., Maryadi, M., & Supriyoko, A. (2024). Pembelajaran Berdiferensiasi Di Paud Dalam Konsep Sosial Kognitif Albert Bandura. Proficio, 5(1), 771–777.

Maverick, Fransisco, K., Simamora, F., & Alessandro, F. (2024). Analisis kesadaran pengguna dalam kebenaran informasi pada media sosial. 5.

Naja, F. (2020). Bias Konfirmasi terhadap Perilaku Berbohong. 7, 21–40.

Nisa, A. R., Patonah, P., Prihatiningrum, Y., & Rohita, R. (2021). Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia 4-5 Tahun: Tinjauan Pada Aspek Kesadaran Diri Anak. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 4(1), 1. https://doi.org/10.36722/jaudhi.v4i1.696

Nugroho, C., & Nasionalita, K. (2020). Digital Literacy Index of Teenagers in Indonesia. Journal Pekommas, 5(2), 223. https://doi.org/10.30818/jpkm.2020.2050210

Nurhayati, N., Huda, N., & Suratno, S. (2020). Analisis Pemecahan Masalah Berdasarkan Teori Pemrosesan Informasi. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 10(2), 136. https://doi.org/10.33087/dikdaya.v10i2.169

Oktavian, E. R., & Sulistyowati, F. (2024). PERAN LITERASI DIGITAL REMAJA. 3(1), 38–46.

Othman, M., Ahmad, N., & Kamaruddin, N. (2020). Hubungan antara Motivasi Intrinsik dan Ekstrinsik Dengan Pencapaian Akademik Pelajar UTHM. December.

Potu, J., Lengkong, V. P. K., Trang, I., & Lengkong, V. P. K. (2021). PENGARUH MOTIVASI INTRINSIK DAN MOTIVASI EKSTRINSIK TERHADAP KINERJA KARYAWAN PADA PT . AIR MANADO THE INFLUENCE OF INTRINSIC MOTIVATION , AND EXTRINSICT MOTIVATION ON EMPLOYEE PERFORMANCE AT PT . AIR MANADO Jurnal EMBA Vol . 9 No . 2 April 2021 , Hal . 387-394. 9(2), 387–394.

Risansyah, R., Eka, F., Permana, A., Nanda, W., & Saputra, E. (2024). Implementasi Psikoedukasi Kedamaian untuk Menekan Kekerasan Siswa.

Risansyah, R., Permana, F. E. A., & Saputra, W. N. E. (2024). Implementasi Psikoedukasi Kedamaian untuk Menekan Kekerasan Siswa. Proseding Konseling Kearifan Nusantara, 212–219.

Romdona, Siti., Junista, S., & Gunawan, A. (2025). TEKNIK PENGUMPULAN DATA : OBSERVASI ,. 3(1), 39–47.

Sahetapy, D., Pratama, F., Siagian, H., & Hendrawan, E. (n.d.). ANALISIS PENYEBARAN INFORMASI HOAX MELALUI MEDIA SOSIAL DI KALANGAN MASYARAKAT Magister Hukum , Fakultas Hukum , Univesitas Wijaya Kusuma , Surabaya Magister Hukum , Fakultas Hukum , Universitas Wijaya Kusuma Surabaya Magister Hukum , Fakultas Hukum , Uni. 2020.

Sri Bulan, Z. V. R. (2022). HUBUNGAN KONFORMITAS TEMAN SEBAYA DENGAN INTENSI PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL TIKTOK PADA REMAJA DI YOGYAKARTA. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 2(2).

Yani, K. (2019). Pencegahan Hoax Di Media Sosial Guna Memelihara Harmoni Sosial. 15–21.

Yel, M. B., Nasution, M. K. M., Technology, I., & Utara, U. S. (2022). Keamanan informasi data pribadi pada media sosial. 6(1), 92–101.

Downloads

Published

2025-01-10

Issue

Section

Articles