PANDANGAN TEOLOGIS PENDETA DALAM KASUS BUNUH DIRI DI DAERAH RANTETAYO, TANA TORAJA
Keywords:
obedience, role of the pastor, suicide.Abstract
One of the social disease that is so widespread in society specifically in Indonesia at the present time is the incident of suicide. The rise of suicide cases occurs in all groups regardless of social strata and human age. This research is motivated by the phenomenon of suicide which is so rife, it is no longer a fabrication but an event that really happened. The author is motivated to examine the role and also the theological views of priests regarding suicide in preventing suicides, especially those that occurred in Rantetayo area, Tana Toraja Regency. The method that the writer uses in this study is a qualitative method which comes from literature studies, interview and observation techniques. It is through research conducted that the quality and role of the church is urgently needed through pastors to prevent cases of suicide through mentoring, sermons, coaching, directions visits, and understanding to members of the Congregation regarding God’s Word. The results of this study state that suicide by faith is not justified and is not an act desired by God because it is contrary to the word of God, because God is the outhority over human life and death.
References
Abineno, J. L. C. (2006). Pedoman Praktis Pelayanan Pastoral. BPK.Gunung Mulia.
Ai Danks. (2022). Telah Berhenti Dari Dosa: Hidup Untuk Melakukan KehendakNya. Balaipustaka.
B, F. M. D. (2001). Kebahagiaan Sebuah Pilihan. BPK.Gunung Mulia.
Borrong, R. P. (2016). Melayani Makin Sungguh: Kode Etik Pendeta Bagi Pelayan-pelayan Gereja di Indonesia. BPK.Gunung Mulia.
Darmaningtyas. (2002). Pulung Gantung menyingkap Tragedi Bunuh Diri di Gunungkidul. Galang Lintas Media.
Harahap, D. R. dan I. A. (2021). Pengaruh Perceived Burdensomeness, Thwarted Belongingness dan Religiusitas Terhadap Ideasi Bunuh Diri Pada Lansia. Jurnal Psychology, Vol.2, 2.
Husein, M. A. (2012). Ebook Kajian Bunuh Diri.
Hwang, T. (2016). Apa Tujuan Dari Penciptaan. AMI Publikasi.
Indonesia, W. B. (n.d.). Bunuh Diri.
Jimmy oentoro. (2010). Gereja Impian “menjadi gereja yang berpengaruh.” Gramedia Pustaka.
Karunia, Y. K. (2019). Upaya Pastoral Dalam Mencegah Fenomena Bunuh Diri. Duta Wacana.
Keke, T. (2021). Seluk-Beluk Bunuh Diri. Rumah Media.
Krisnando, D., & Objantoro, E. (2019). Konsep Teologi Injil Tentang Roh Orang Mati. Teologi Injili Dan Pembinaan Warga Jemaat, 3(1).
Lee, W. (2019). Kehendak dan Tujuan Allah Dilihat dari Penciptaan Allah. BPK.Gunung Mulia.
Limbong, A. N. M. (2021). Hospitalitas Kristen Sebagai Upaya Pencegahan Bunuh Diri (p. 6). Institut Agama Kristen Negeri Toraja.
Lubis, N. L. (2009). Depresi Tinjauan Psikologis. KENCANA.
Mashar, R. (2015). Emosi Anak Usia Dini. KENCANA.
Mason, K. (2018). Mencegah Bunuh Diri Buku Panduan dari Hamba Tuhandan Konselor. Momentum.
Muhith, A. (2015). Pendidikan Keperawatan Jiwa Teori dan Aplikasi. ANDI.
Nasional, D. P. (2007). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Balai Pustaka.
Safaria, T. (2021). Psikologi Abnormal. UAD Press.
Singgih. (2007). Apa Itu Teologi. Gunung Mulia.
Sudmin, Theodorus dan Stevenus Hardiyarso, G. D. W. (2020). Melindungi Martabat Manusia. Universitas Katolik Soegijapranata.
Teruna, S. B. (n.d.). Yesus Lahir Untuk Aku (p. edisi 2015-2021). GPIB Dewan Persekutuan Teruna.
Toraja, B. G. (n.d.). Tata Gereja Toraja.
Wibowo, G. H. D. (2020). Jalan Perdamaian Melalui Pertobatan Hati dari Sudut Pandang Teologi Dramatik. PT KANISIUS.