PEMANFAATAN KARTU HURUF DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA DI KELAS 2 SDK JOGE
Keywords:
Letter cards, reading abilityAbstract
This research aims to improve students' reading skills through the use of letter cards at SDK Joge. This type of research uses a qualitative descriptive type with data collection methods in the form of observation, documentation interviews. The subjects in this research were all students at SDK Joge. The results of this research show that learning activities using letter cards for grade 2 students at SDK Joge have increased. This can be seen from the results of observations that there are several students who have difficulty reading. Reading difficulties in grade 2 students are caused by students who cannot yet distinguish letters of the alphabet, for example "F", "V". Apart from that, students are not yet able to read letters well and students are still unsure about pronouncing or pronouncing the letters designated by the teacher. Based on this problem, researchers used letter cards to improve students' reading skills at SDK Joge with assessment aspects in the form of arranging A-Z letter cards,recognizing and pronouncing or pronouncing letters correctly, arranging letter cards into words and spelling words. After carrying out learning activities using letter cards, there was an increase, namely from 16 students in class 2, initially there were 5 students who were able to read, now after learning using cards, there has been an increase to 14 students who can read well, and 2 students still need teacher assistance.
References
Aida, Ilmi Nur. 2018. “ Peningkatan Keterampilan Menulis Surat Pribadi dengan Media Audio Visual ( Video) Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV MI Hasyim Asy’ari Jambangan Candi Sidoarjo”, Skripsi, Faktultas Tarbyah dan Keguruan Univeritas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.
Amalafitra, N. (2022). Metode Belajar Membaca Tanpa Mengeja Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Anak Usia Dini pada Bimbingan Belajar Anak Hebat (AHE) di Masa Pandemi. Jurnal Anak Bangsa.Vol.1.,No 01 Februari 2022,hal.34
Arisagita Simamora, D.,Aryaningrum, K., Ayuchamawanti Program studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, P., & Keguruan dan Ilmu Pendidikan, F. (2022) Penerapan Metode SAS (Struktural Analitik Sinetik) Dalam Keterampilan Menulis Pemula Pada Siswa Kelas 1 SD
Dalman. (2020). Ketrampilan Menulis. Depok: Rajawali Pres
Dhoka, F .A., Poang, F., Dhey, K. A., & Lajo, M. Y. (2023) Pendidikan Inklusi Sebagai Upaya Mengatasi Permasalahan Sosial Bagi Anak Berkenutuhan Khusus. Jurnal Pendidikan Inklusif Citra Bakti,1(1), 20-30. https://doi.org/10.38048/jpicb.v1i1.2109
Fono, Y. M., Fridani,L.,& Meilani,S. M.(2019). Kemandirian dan Kedisiplinan Anak yang Diasuh oleh Orangtua Pengganti. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini,3(2),537. https://doi.org/10.31004/obsesi.V3i2.245
Haspari, Amalia Putri ( 2019). Identifikasi Faktor- Faktor Penyebab Kesulitan Membaca Siswa Kelas III. Jurnal Ilmiah (diakses pada tanggal 26 Juli 2022).
Kristanto, A., & Ratri, A. K. (2022). Analisis Membaca Permulaan Kelas 1 Menggunakan Media Kartu Kata Bergambar di Sd Negeri 2 Podorejo. Sultra Educational Journal, Vol. 09 No 02.
Kurnia, S. Y., Apriliya, S., Hidayat, S., & Syastra, T. (2022). Pengembangan Media Kartu Huruf Dalam Pembelajaran Membaca Permulaan membutuhkan media pemebelajaran. Pedadikdaktika : Jurnal Pendidikan Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Vol.09 No 02
Mardika, Tiwi (2017), Analisis Faktor- Faktor Kesulitan Membaca Menulis dan Berhitung Siswa Kelas 1 SD. Jurnal Pendidikan Dinamika Pendidikan Dasar. ( Diakses pada tanggal 16 September 2021).
Oktadina, Bella (2019). Analisis Kesulitan Belajar Membaca Permulaan Siswa Kelas II Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Madrasah Ibtidaiyah Munawariyah Palembang . Jurnal Ilmiah PGMI,5, 143-164
Rosi’a dan Muhammad Iqbal Al Ghozali. (2021). Efektifitas Penggunaan Media Kartu Huruf Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Kelas 1 MI Miftahul Ulum Karangsari Kecamatan Weru Cirebon The Effectiveness of Using Letter Card Media In indonesia Language. Arjil,vol 03 No 04.
Susanti, H ., & Zamzam , R .(2023). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Melalui Media Pembelajaran Kartu Huruf Pada Siswa Kelas 1 SDN Krukut 1. Jurnal Holistika,Vol 05 No 01.
Triswanti (2020). Peningkatan Kemampuan Huruf Melalui Metode Permainan Kartu Huruf Pada Kelompok B1 TK Aba Ketanggungan Wirobrajan Yogjakarta. Universitas Negeri Yogjakarta.
Wijayanti, Intan (2022). Program Pendidikan Kesetaraan Paketa Sebagai Pendidikan Alternatif di Lingkungan Pesantren. Surabaya :Premiere Vol.4 No 2 Tahun 2022.
Witanto, Janan, (2018). Minat Baca Yang Rendah .Skripsi diakses pada tanggal 22 September 2014.
Ylinen, S., Smolander, A.-R., Karliha, R., Kakouros, S., Lipsanen, J., Houtilainen, M., & Kurimo, M. (2021). The Effects Of A Digital Articulatory Game On The Ability To Perceive Speech-Sound Contrasts In Another Langue. Frontiers In Education, 6, 612457. Https: // Doi.Org/10.3389/Feduc.2021.612457.