FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PENGEMBANGAN KOMPETENSI GURU DI SMP NEGERI 46 PEKANBARU

Authors

  • Khoiruddin Khoiruddin Manajemen Pendidikan Islam, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
  • Rizki Fadillah Manajemen Pendidikan Islam, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
  • Ade Irma Pendidikan Matematika, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau

Keywords:

Descriptive, Competency, Comprehensive

Abstract

This research aims to identify the factors that influence the development of teacher competency at SMP Negeri 46 Pekanbaru. Through a descriptive approach with interview and observation methods, this research explores various aspects related to pedagogical competence, challenges faced by teachers, and strategies applied in the learning process. Apart from that, this research also analyzes how internal and external factors, such as training, school management support, and the condition of infrastructure, contribute to the development of teacher competency. It is hoped that the research results will provide comprehensive insight into improving the quality of education in schools, as well as recommendations for developing educational policies that are more effective in supporting teacher competency.

References

Asrul, A., Saragih, A. H., & Mukhtar, M. (2022). Evaluasi pembelajaran.

Hanipah, S. (2023). Analisis kurikulum merdeka belajar dalam memfasilitasi pembelajaran abad ke-21 pada siswa menengah atas. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 1(2), 264–275.

Hasanah, N., Nur, M. A., Rahmatillah, S. A., Darwisa, D., & Putri, K. H. (2024). Analisis faktor penghambat dan upaya untuk peningkatan mutu pendidikan di sekolah dasar negeri. JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan), 7(5), 3162–3169.

Munawir, M., Laili, A. N., & Pratiwi, T. P. (2024). MENUJU PENDIDIKAN ISLAM

BERKUALITAS: Guru Kompeten dan Kurikulum Dinamis. EDU-RILIGIA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam Dan Keagamaan, 8(3).

Naibaho, D. P., & Fitriyah, L. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Berbasis Kearifan Lokal Semarang. SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN DASAR (SENADA) PERTAMA TAHUN 2019.

Pugu, M. R., Riyanto, S., & Haryadi, R. N. (2024). Metodologi Penelitian; Konsep, Strategi, dan Aplikasi. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Purnawanto, A. T. (2023). Pembelajaran berdiferensiasi. Jurnal Pedagogy, 16(1), 34–54. Purwowidodo, A., & Zaini, M. (2023). Teori dan Praktik Model Pembelajaran

Berdiferensiasi Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar. Yogyakarta: Penebar Media Pustaka, 65.

Rahayu, R. G. (2024). Strategi Komunikasi Persuasif Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa:(Studi Kasus SD Islam Sinar Cendekia BSD). MUKASI: Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(3), 249–258.

Rohman, H. (2020). Pengaruh kompetensi guru terhadap kinerja guru. JURNAL MADINASIKA Manajemen Pendidikan Dan Keguruan, 1(2), 92–102.

Sulastri, S., Fitria, H., & Martha, A. (2020). Kompetensi profesional guru dalam meningkatkan mutu pendidikan. Journal of Education Research, 1(3), 258–264.

Sulistyarini, W., & Fatonah, S. (2022). Pengaruh Pemahaman Literasi Digital dan Pemanfaatan Media Pembelajaran Terhadap Kompetensi Pedagogik Guru Era Digital Learning. Journal of Educational Learning and Innovation (ELIa), 2(1), 42–72.

Sundari, E. (2024). Transformasi Pembelajaran Di Era Digital: Mengintegrasikan Teknologi Dalam Pendidikan Modern. Sindoro: Cendikia Pendidikan, 4(5), 25–35.

Wardani, D. A. W., & Budiadnya, P. (2023). Analisis Kompetensi Guru Di Abad 21. Widya Aksara: Jurnal Agama Hindu, 28(1), 62–69.

Wijayama, B., Pd, S., Farda, U. J., MAULIDA, A. H., Fauziya, L., & Hardiyanti, S. (2024).

Asesmen Pembelajaran SD/MI Kurikulum Merdeka. Cahya Ghani Recovery.

Wirabumi, R. (2020). Metode pembelajaran ceramah. Annual Conference on Islamic Education and Thought (ACIET), 1(1), 105–113.

Wulandari, A., Sinaga, S. Y., Margolang, F. Z., Mailani, E., & Manjani, N. (2024). Analisis Kesulitan Siswa Kelas VI SDN 106178 Deli Serdang dalam Memahami Materi Volume Bangun Ruang: Solusi Efektif untuk Meningkatkan Pemahaman Matematika. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 21361–21368.

Yulianto, T., Siswanto, N. D., Indra, H., & Al-Kattani, A. H. (2024). Analisis Manajemen Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kompetensi Guru Pada Lembaga Pendidikan. RESLAJ: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 6(3), 1349–1358.

Downloads

Published

2025-04-10